torstai 28. maaliskuuta 2019

Kierre-teos kellarista ulos -kiertue on alkanut!

Kierre-teos kellarista ulos -kiertue on alkanut!


PE 29. 3. 2019 klo 21
Open Stage
Limingan nuorisoseura
Krankantie 1
91900 LIMINKA

Tervetuloa !

Tänä syksynä Kierre-teokseni kustantaja soitti minulle ja sanoi:

-        Tyhjennän tämän kellarin, täällä on noita Kierre-teoksia. Haetko ne itsellesi? Jos et, niin joudun tuhoamaan ne.

Olen illat päätyössäni, mutta avopuolisoni haki ne ja kotia tullessani hämmästyin sitä tosiasiaa, että niitä oli satoja. Kierre-teokseni on asunut kellarissa 6 vuotta ja siinä ne olivat nyt keittiön pöydällä, yli 300 teosta. Siirsin kirjat lattialle. Siinä ne olivat laatikossa, keittiön lattialla muutaman kuukauden.

Olen Kierteen jälkeen julkaissut kaksi muuta runoteosta, jotka on loppuunmyyty. Ja ennen Kierrettäkin julkaisin kaksi runoteosta, jotka oli myös loppuunmyyty. Kierteet siirtyivät vierashuoneen kaappiin ja hyllyille. En halunnut nähdä niitä, masentavaa. Mielestäni paras teokseni on myymättä.

Ystäväni pyysi minua lausumaan hänen avajaisissaan runojani ja sanoi:

- Tuo sinun kirjojasi myös myyntiin.

- Ei minulla ole näitä uusia kirjoja enää, ne on loppuunmyyty, on vain tuota Kierrettä. Otan sitä.

Menin lausumaan runoja. Lausuin kylläkin niistä teoksista, jotka oli jo loppuunmyyty, mutta vein Kierrettä myytäväksi.

Häpesin sitä pöytää, kellarissa olleita teoksia ja kesken esitykseni katoin sitä pöytää, joka oli täynnä Kierre-teoksia. Tilaisuuden jälkeen päätin, etten tee enää yhtään runoteosta lisää, ennen kuin olen myynyt kunnolla Kierrettäni. Tajusin, ettei tästä Kierteestä tiedä monikaan, koska teoksethan ovat nykyään minun kaapissani. Siinä tilanteessa päätin, että nyt keskityn Kierteeseen ja vuoden ajan esitän lavoilla vain sitä. Haen parhaani mukaan lavarunoustapahtumia, esiintymispaikkoja ja menen eri Open Stage -tapahtumiin. Keskityn vuoden ajan viikonloppuisin tähän Kierre-teokseen. Tämä teos on kypsynyt kellarissa 6 vuotta, ei sen takia, että se siirtyisi sieltä minun kaappiini vaan sen takia, että se on nyt valmis kiertämään ympäri Suomea.

Tiedänhän minä, että teokset yritetään myydä uutena pois enkä tiedä toista pienkustantamon runoilijaa, joka lähtee kuuden vuoden päästä markkinoimaan vanhaa runoteostaan. Silti ajattelin tehdä itse niin. Tämä teos on ansainnut tulla näkyväksi.  Eikä sitä ole vielä monikaan nähnyt. Katsotaan vuoden päästä tähän aikaan, että miten kävi. Näkikö kukaan Kierre-teoksen sisälle, menikö kirjat enää kuuden vuoden jälkeen ollenkaan kaupaksi. Mitä tästä vuodesta saan vai menetänkö jotain? Vieläkö vuoden päästä kaapissani on 300 Kierre-teosta?




ystävällisesti,
Kaisa Halmkrona


PE 29. 3. 2019 klo 21
Kierre-teos kellarista ulos
Open Stage
Limingan nuorisoseura
Krankantie 1
91900 LIMINKA

Tervetuloa !

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti