Tämä on sellainen teksti, jonka kirjoitin Oulun läänin
taidetoiminkunnan taiteilijaresidenssiblogia varten, mutta tunnussanat eivät toimineet, joten pistin tämän tänne.
Olemme nyt kuudetta päivää Materan taiteilijaresidenssissä, joka sijaitsee Etelä-Italiassa historiallisessa Sassi di Materan kaupunginosassa, joka on Unescon maailmanperintökohde.
Olemme nyt kuudetta päivää Materan taiteilijaresidenssissä, joka sijaitsee Etelä-Italiassa historiallisessa Sassi di Materan kaupunginosassa, joka on Unescon maailmanperintökohde.
Olemme täällä yhteensä
kolme viikkoa ja tuntuu, että olisimme olleet täällä jo kuusi viikkoa eikä vain
kuusi päivää. Aika on ihan eriä, unenomaista.
En yhtään ihmettelisi, että heräisin kohta
Helsingin lentokentältä ja tämä kaikki olisikin ollut vain unta.
Residenssirakennus on kaiverrettu huokoiseen kiveen ja rakennus
on todella iso.
Tästä rakennuksesta
tulee mieleen Disney-elokuvat (piirretyt).
Kun residenssirakennukseen tullaan,
ensiksi portista
kuljetaan pienelle sisäpihalle, josta pääovi vie eteishalliin.
Hallin
vasemmalla sivulla on kallioon kaiverrettu WC- ja pesutila, jonka katossa voi
nähdä fossiileja ja katolla kasvavien heinien ja kasvien seittimäisiä
juuristoja.
Hallin oikealla seinällä on ovi ”kappeliin”, matalahkoon
luolamaiseen tilaan, jonka seinällä on krusifiksi ja pieni alttari.
Kappelista
pääsee yhteen työhuoneeseen ja kellariin johtavaan pieneen aulaan, josta on
ovet toiseen makuuhuoneeseen ja tässä makuhuoneessa on vaikea nukkua.
Ja kun
nukkuu, on vaikea herätä. Ja siellä kun piirtää, maalaa tai kirjoittaa, tulee
ihan erilaista jälkeä mitä aikaisemmin on tehnyt. Ajattelin tänään mennä kirjoittamaan sinne
tunteen, jonka nimi on viha.
Pikkuaulasta pääsee kellariin kierreportaita,
jotka
päättyvät tasanteeseen. Tasanteelta nousee portaat pieneen matalaan holviin,
jonka perällä on yksi ikkuna, siellä on hyvä kirjoittaa tajunnanvirtaa.
Toiset portaat laskeutuvat varsinaiseen kellariin, jossa on
työhuone. Ja tämä on koko rakennuksessa sellainen paikka, missä pystyy
työskentelemään hyvin ja ahkerasti, siellä on vilpoisaa ja siellä jaksaa olla.
Työhuoneen vieressä
on pitkä holvimainen sali, kirkko eli konferenssisali. Sen vieressä on vielä
yksi tyhjä rakentamaton huone, jonka vieressä on rakennuksen neljäs WC ja
nurkassa aukko, joka laskeutuu pimeään kuiluun.
Ja siis kun tultiin ulkoa niin, eteissalista suoraan
eteenpäin on olohuoneen tapainen holvi, jonka perällä on toinen työhuonenurkkaus. Ikkunasta näkyy jokilaakso ja kallioluolia.
Siinä kirjoitan päiväkirjani, blogikirjoitukseni,
sähköpostini tai käyn Facebookissa.
Työtilan perältä laskeutuu portaat toiseen makuuhuoneeseen,
joka on kuin kirkko.
Makuuhuoneessa on oma WC. Tässä makuuhuoneessa nukun miesystäväni kanssa.Ja olen ihan
ihmeissäni, miten tässä kuumuudessa voi nukkua. Nukun täällä hyvin ja todella
sikeästi. Ja outoa on se, että en muista aamulla unia mitä olen nähnyt.
Olen aina nähnyt ja muistanut uneni. Olen aina kertonut
ihmisille uneni. Kun olin kymmenen vuotias ja meillä asui viikonloppuisin
sellainen Tanja-tyttö, josta pidin huolta, kerroin hänelle joka aamu uneni.
Ja
nykyään kirjoitan uneni ylös jonnekin ja opin unistani paljon. Uskon uneni
hyvin.
Täällä kun herään, muistan heti että unissani taas tapahtui
ja paljon ja ne liittyvät tähän rakennukseen tai Italiassa olemiseeni ja sitten alan
miettimään, enkä muista mitään. En mitään.
Tämä on elämäni ensimmäiset kuusi
vuorokautta, kun en muista unistani, en mitään.
Niin ja olohuoneesta noustaan portaat vasemmalle keittiöön,
jonka perällä on kodinhoitohuone ja WC.
Ja tämän jutun kirjoitin muuten keittiössä.
Ja huomenna kirjoitan teille millaista on Materan taiteilijaresidenssin ulkopuolella.
Ja huomenna kirjoitan teille millaista on Materan taiteilijaresidenssin ulkopuolella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti