maanantai 29. huhtikuuta 2013

Ollaan hyviä toisillemme

Miksi kukaan muu ei voisi olla väärässä kuin vain se toinen? Miksi kukaan muu ei voi pyytää anteeksi kuin vain se toinen? Mikset sinä? Miksen minä? Ja syy on aina vain sen toisen. Miksi se niin menisi, että vain se toinen olisi virheellinen.Sinä olisit täydellinen. Aina oikeassa tai vain minä täydellinen. Aina oikeassa.Mikset sinäkin voisi olla väärässä? Joskus sinäkin. Miksen minä? Joskus minäkin. Mikset sinäkin voisi pyytää anteeksi, sanoa olen pahoillani tai että unohdin? Syyttämättä heti jotain toista ihmistä. Miksen minäkin voisi pyytää anteeksi, sanoa olen pahoillani. Unohdin. Syyttämättä heti jotain toista. Eihän se haittaa mitään, vaikka olisitkin väärässä, ei sekään vaikka sen myöntäisitkin. Eikä sekään haittaa mitään, vaikka olisinkin väärässä, eikä sekään, että sen myöntäisin. Se ettet heti hyökkää, se etten heti puolustautuisi, ettemme heti toista syyttäisi, se tekisi meistä ihan vain ihmisiä. Hyviä toisillemme.

1980-luvulla

- Äiti, Kaisa repi minua hiuksista.
- Teemu aloitti sen. Se haukkui ja sanoi että....
- Eikä ku Kaisa ko se....
- Mitä te siitä syyllisestä selitätte. Se se on fiksu kumpi osaa sen riidan lopettaa. Eikä niinkään  merkitystä  ole sillä kumpi sen aloitti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti