sunnuntai 19. toukokuuta 2013

Meitä onkin tässä kaksi

Kun tutustuin miesystävääni, hän kirjoitti silloin paljon. Ihastuin ja rakastuin häneen hänen tekstinsä kautta. Nyt kun ajattelin mennä työstämään tunnekokoelmaani. Ja hain sitä mun keskeneräistä teostani.  Pyysinkin miesystäväni kirjoituksia luettavakseni. Siellä on noin 280 sivua tulevaa romaania.  Hiton hyvää tekstiä ja tarina on hieno, jaksoin lukea hyvin. En tippunut. Saateri se on ku joku 60-vuotias mies tuo mun nuorimies, kirjoittajana siis. WAU, sanon mie. Nyt Juho saa tulla kyllä kaapista ulos.

- Nyt alat muokkaan tätä. Tämä on hyvä. Tätä haluaa lukea lisää. Turhat selitykset pois ja tämä on valmis. Hitto, mitä sie höpötät ettei olisi hyvä.

- Muokkaa sie se valmiiksi. Laita sinne juonta ja käännekohtaa. Ja sitä sun psykologiaa.

- Ei käy. Tämä on sinun teoksesi, voin olla tukena ja apuna ja sanoa milloin minusta siinä on turhaa selitystä. Mutta kirja on yksin sun. Ja yksin sun tekemä Juho. Tuleppa tähän nyt ja mene tän kimppuun. Meistä tulee nyt kuule kirjailijaperhe. Voit mennä ja olla mun työhuoneella.

- Ei hitto, olenko mie kirjoittanut tätä jo 280 sivua. Ei  hitto. Täällä on aikajana ja kaikki. En edes muistanut tuota.

- Jos alat työstään sitä oikeasti niin voit lähettää sen jo syyskuussa kustantajalle, ihan varmasti. Kato mua silmiin nyt. Tuo on hyvä, ja sano mun sanoneen, joku kustantaja ottaa sen jo syyskuussa, kunhan nyt muokkaat ja työstät sen siihen kuntoon että voit lähettää sen jollekin kustantajalle. Joo, joo, olen sun apuna ja editorina tässä.  Tästä tulee helvetin hyvä. Ja se on ihan valmista, pientä korjausta vain vailla. Hitto. 

- Ihana ko sie olet tuomonen kaheli. 

- Kyllä sie tiiät minut. Ja mie olen ihan tosissani nyt. Ja sitten me kuule yhdessä kierellään  ja myydään kirjoja. Joo, joo. 

Ja Juho vain nauraa.

- Olet sie ihana ku sulla ei ole mitään tietoa todellisuuden kanssa.

Ja mie mietin itsekseni että katotaanpa tässä vuoden sisällä jo, että missä sun tekstit ovat. Eihän tätä voi muuten todistaa kuin odottamalla taas. Aika tulee näyttämään ihan varmasti että tuo Juhon romaani on vielä kirjana kirjahyllyissä.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti